وارد شوید ثبت نام

فواید تخم شربتی0

بازدید: 399 بازدید
تخم شربتی پوست مو

تخم شربتی شبیه دانه های کنجد بوده ، با این تفاوت که سیاه رنگ است و نوع خوراکی این گیاه ، شیرین بوده (Ocimum Basilicum) نام دارد.تخم شربتی در طب سنتی چین و ژاپن بسیار مورد استفاده قرار می گرفت ، امروزه فواید این گیاه روز به روز آشکارتر می شود .در این مقاله چند مورد از مهم ترین فواید تخم شربتی را شرح داده ایم.

تخم-شربتی
1.منبع غنی املاح

1 قاشق غذاخوری ( 13 گرم) تخم شربتی ، حدود 15 درصد از نیاز روزانه کلسیم و 10 درصد منیزیم و آهن را تأمین می کند.

منیزیم و کلسیم برای سلامت استخوان ها و عملکرد عضلات مهم و ضروری بوده  ، و آهن برای تولید گلبول های مورد نیاز است.

افراد زیادی ، به مقدار کافی در رژیم های غذاییشان منیزیم و کلسیم دریافت نمی کنند ، مصرف تخم شربتی برای جبران این کمبود ، بسیار مؤثر است.به علاوه تخم شربتی برای کسانی که گوشت و محصولات لبنی مصرف نمی کنند ، منبع غنی ای از آهن و کلسیم است.

شربتی ریز
2.سرشار از فیبر می باشد

تخم شربتی سرشار از فیبر است ، به خصوص فیبر محلول به نام پکتین.

فواید فیبر موجود در دانه های شربتی :

♠ تأمین فیبر مورد نیاز روزانه

تنها 1 قاشق دانه ی شربتی حاوی 7 گرم فیبر است که معادل 25 درصد نیاز روزانه می باشد.

♠ بهبود سلامت روده

پکتین به مقدار زیاد حاوی پروبیوتیک است، یعنی باکتری های مفید موجود در روده را تقویت می کند.

♠ حس سیر بودن به مدت طولانی خواهید داشت.

پکتین ، سطح هورمون هایی که حس سیر بودن را ایجاد می کنند را افزایش می دهد. در نتیجه مدت زمان بیشتری سیر خواهید ماند که این خود موجب کاهش زن می شود.

♠ سطح قند خون را کنترل می کند.

در مطالعه ای ، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، بعد از هر وعده ی غذایی به مدت 1 ماه 4 /3 قاشق ( 10گرم) دانه ی شربتی را در آب حل کرده و نوشیدند ، ، میزان قند خونشان 17 درصد نسبت به ابتدای روز کاهش یافت.

تخم شربتی بالنگو

♠ متعادل کردن سطح کلسترول خون

پکتین ، سطح کلسترول خون را از طریق مهار جذب کلسترول توسط روده کاهش می دهد. افرادی که به مدت یک ماه ، روزانه 30 گرم ( 7 قاشق) دانه ی شربتی بخورند ، 8 درصد کاهش کلسترول خواهند داشت.

♠ منبع غنی ترکیبات گیاهی

دانه های شربتی شامل فلاونوئید ها و پلی فنول ها هستند که جزئی از ترکیبات گیاهی می باشند. فلاونوئیدها آنتی اکسیدان هایی هستند که از تخریب سلول های بدن توسط رادیکالهای آزاد جلوگیری می کنند.

این ترکیابت گیاهی همچنین دارای خاصیت ضد التهابی و ضد سرطانی می باشند.

♠ منبع گیاهی امگا 3

دانه های شربتی به ازای 1 قاشق غذاخوری (13گرم) حاوی 5/2 گرم چربی می باشند. نصف این چربی ، 240/1 میلی گرم به ازای یک قاشق غذاخوری ، آلفالینولیک اسید (ALA) است که نوعی چربی امگا 3 است.

بدن شما از (ALA) برای تولید انرژی استفاده می کند. همچنین در کاهش التهابات مؤثر بوده و ریسک ابتلا به حملات قلبی و دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

♠ جایگزین عالی برای دانه ی چیا

دانه های شربتی اندکی درشت تر از دانه های چیا می باشند ولی ارزش غذایی مشابهی دارند. در جدول زیر از هر دو دانه 1 قاشق غذاخوری را باهم مقایسه کرده ایم :

دانه ی شربتیدانه ی چیا
کالری66
چربی کل3 میلی گرم5/2 میلی گرم
چربی امگا 388/2 میلی گرم24/1 میلی گرم
کربوهیدرات5 گرم7 گرم
فیبر5 گرم7 گرم
پروتئین3 گرم3 گرم
کلسیم8 درصد نیاز روزانه15 درصد نیاز روزانه
آهن9 درصد نیاز روزانه10 درصد نیاز روزانه

دانه های شربتی شامل فلاونوئید ها و پلی فنول ها هستند که جزئی از ترکیبات گیاهی می باشند. فلاونوئیدها آنتی اکسیدان هایی هستند که از تخریب سلول های بدن توسط رادیکالهای آزاد جلوگیری می کنند.

در مطالعه ای ، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، بعد از هر وعده ی غذایی به مدت 1 ماه 4 /3 قاشق ( 10گرم) دانه ی شربتی را در آب حل کرده و نوشیدند ، ، میزان قند خونشان 17 درصد نسبت به ابتدای روز کاهش یافت.

خواص تخم شربتی برای ورزشکاران

تخم شربتی منبع خوبی از فیبر، سدیم، منگنز، فسفر و پروتئین است. این مواد مغذی برای افرادی که به‌طور مداوم ورزش می‌کنند، حیاتی هستند.

نوشیدن یک لیوان شربت خنک تخم شربتی پس از یک ساعت ورزش سخت و سنگین، به رفع عطش و خستگی کمک می‌کند. در طول ورزش به دلیل تعریق، آب زیادی از دست می‌دهید. تخم شربتی از دهیدراته شدن بدن شما جلوگیری می‌کند.

کسانی که ورزش می‌کنند، نیاز دارند سوخت‌وساز بهتری داشته باشند. تخم شربتی باعث سوزاندن کالری بیشتر در این افراد می‌شود. این شربت همچنین باعث ایجاد احساس سیری در ورزشکاران می‌شود و انرژی آنها را با کالری کم و سالم تامین می‌کند.

مهمترین خاصیت تخم شربتی برای ورزشکاران تامین پروتئین لازم برای آنها است. کسانی که ورزش می‌کنند، لازم است مراقب از دست دادن حجم عضله باشند. همچنین برخی از افراد برای افزایش وزن و عضله‌سازی ورزش می‌کنند. تخم شربتی منبع غنی از پروتئین برای این افراد است.

1621056985 L5uS1

طریقه مصرف تخم شربتی

تخم‌های شربتی هنگامی‌که در آب خیسانده و مصرف شوند، بیشترین خواص تغذیه‌ای را دارند. آنها در تماس با آب پف می‌کنند، دور هر کدام یک پوشش سفید شفاف تشکیل می‌شود و سایزشان دو برابر می‌شود. شما می‌توانید حدود ۲ قاشق چای‌خوری تخم شربتی را به مدت ۱۵ دقیقه در یک فنجان آب گرم بخیسانید.

آب گرم باعث می‌شود که این دانه‌ها کاملا پف کنند و آنتی‌اکسیدان‌ها و آنزیم‌های گوارشی مفید آنها آزاد شود.

درواقع این دانه‌های معطر، طعم خاصی ندارند و برای افزایش ارزش تغذیه‌ای می‌توان آنها را به هر غذایی اضافه کرد. آنها برای تزئین دسرها و نوشیدنی‌ها عالی هستند و می‌توان آنها را در لیموناد مخلوط کرد یا روی بستنی ریخت. آنها به نوشیدنی‌ها و دسرها طعم و مزه‌ی تازگی می‌دهند و جایگزین خوبی برای یک میان‌وعده‌ی کم‌کالری هستند. تخم‌های شربتی را به سوپ و پاستا اضافه کنید و از بافت تردشان لذت ببرید.

عوارض و مضرات تخم شربتی

مصرف تخم شربتی به هیچ عنوان برای نوزادان و کودکان توصیه نمی شود چون ممکن است باعث انسداد راه گلو شده و خطر خفگی را افزایش دهد.

زیاده روی در مصرف تخم شربتی فشار خون را کاهش می دهد به همین دلیل توصیه می شود که افراد مبتلا به فشار خون پایین تخم شربتی را استفاده نکنند.

تخم شربتی به دلیل پتاسیم و منیزیم موجود در آن به کاهش فشار خون بالا کمک می کند اما توصیه می شود افرادی که قرص برای کاهش فشار خون بالا استفاده می کنند، در مصرف تخم شربتی احتیاط کنند.

اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید و یا باردار هستید، بهتر است قبل از مصرف تخم شربتی با پزشک خود مشورت کنید.

1. منبعی خوبی برای دریافت مواد معدنی است

مطابق با آمار سازمان بهداشت، غذا و دارو، هر یک قاشق غذاخوری از این دانه (برابر با 13 گرم) متشکل از 15% کلسیم و 10% منیزیم و آهن از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه (RDI) است. همانطور که میدانید، مصرف کلسیم و منیزیم برای حفظ سلامت استخوان ها و ماهیچه ها ضروری است و آهن نیز نقش حیاتی در تولید سلول های خون در بدن دارد. به طوری که کمبود آن منجر به بروز فقر آهن در فرد می شود.

اگر گوشت یا مواد لبنی در رژیم غذایی شما جایگاهی ندارند یا به میزان کافی کلسیم و منیزیم مصرف نمی کنید، تخم شربتی منبع خوبی برای دریافت این مواد مغذی خواهد بود.

2.سرشار از فیبر است

فیبر یکی از مهم ترین خواص تخم شربتی است. چرا؟

1. سلامت روده تان را تضمین می کند. مطالعات بالینی نشان می دهد موادی که این ماده مغذی را شامل می شوند، به رشد و افزایش باکتری های مفید روده کمک می کنند. این امر التهابات موجود در این ارگان را از بین برده و موجب بهبود وضعیت آنها می شود.

2. مصرف تخم شربتی فیبر مورد نیاز روزانه شما را تامین می کند. به صورت واضح تر، هر یک قاشق چای خوری از تخم شربتی (که معادل 13 گرم است) 25% از میزان فیبر در مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه شما را فراهم می آورد.

3.  می تواند منجر به لاغری شود

البته هنوز تحقیقاتی مبنی بر تاثیر آن در کاهش وزن انجام نشده، اما بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه با توجه به خواص این دانه بیان می کنند که تخم شربتی می تواند زمان بروز احساس گرسنگی را به تاخیر بیاندازد. این امر به دلیل افزایش سطح هورمون هایی است که وظیفه ایجاد احساس سیری را در افراد به عهده دارند.

4.  به تنظیم قند خون کمک می کند

تحقیقی که روی افراد با بیماری دیابت نوع 2 انجام شد، نشان داد زمانی آنها که به مدت یک ماه به صورت مداوم روزی 10 گرم تخم شربتی را در آب مخلوط کرده و نوشیدند، قند خون شان 17% کمتر از زمان شروع تحقیق بوده است.

5.  چربی خون را کاهش می دهد

یکی دیگر از خواص تخم شربتی تاثیر آن در سطح کلسترول خون است. تحقیق دیگری نیز در این باره انجام شد و نشان داد کسانی که به صورت روزانه 30 گرم این دانه را مصرف کردند، در پایان، سطح کلسترول خون شان 8% کاهش داشته است.

6.  در روزهای آفتابی تنها راه گشا است

این دانه با خاصیت نگهداری آب در خود می تواند میزان تشنگی و حرارت بدن شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. بدین صورت که آب را به خود جذب کرده و پس از مصرف، به آرامی آب و املاح جذب شده را در بدن تان آزاد می سازد. با این کار از بروز گرمازدگی به شدت جلوگیری خواهد شد.

7.  منبع گیاهی روغن امگا 3 است

به صورت میانگین 2.5 گرم از 13 گرم تخم شربتی را روغن گیاهی تشکیل می دهد. البته که این میزان بیشتر به نوع رشد این دانه بستگی دارد؛ اما از این 2.5 گرم، نیمی از آن، یعنی تقریبا 1.24 میلی گرم از آن را امگا 3 تشکیل می دهد. روغنی که برای سلامت بدن بسیار مفید است.

مقدار امگا3 مورد نیاز بدن به صورت روزانه 1.100 یا 1.600 میلی گرم است؛ بنابراین این میزانی که در یک قاشق چای خوری از تخم شربتی فراهم آورده می شود، برای بدن کافی و عالی است.

8.  به درمان بیماری های تنفسی کمک می کند

یکی دیگر از خواص تخم شربتی تاثیر آن در بهبود بیماری های تنفسی چون آسم است. این امر به دلیل تقویت سیستم ایمنی بدن و خاصیت ضد انقباضی این دانه است که با آرام کردن عضلات گرفته و کاهش انقباض موجود در گلو به کنترل سیاه سرفه، بیماری های تنفسی و به صورت دقیق تر درمان آسم کودکان کمک می کند.

9.  سرشار از ترکیبات گیاهی است

تخم شربتی متشکل از ترکیبات گیاهی چون فلاونوئیدها و سایر پنی فنول ها است. فلاونوئیدها همان آنتی اکسیدان ها هستند که از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد مراقبت می کند. دیگر خواص این مواد گیاهی نیز ویژگی ضد التهابی و ضد سرطانی آنها است. البته تحقیقاتی نیز مبنی بر تاثیر این ماده روی سکته قلبی صورت گرفته که خوشبختانه نشان از کاهش میزان آن داده است.

علاوه بر آن، در یک تحقیق بالینی متخصصان توانستند نشان دهند تخم شربتی قادر به کاهش میزان باکتری ها و سلول های سرطانی نیز است. البته این امر هنوز در حال بررسی است و نتایج آن به طور کامل منتشر نشده است.

10.  به کاهش جوش صورت و بوی بد دهان کمک می کند

یکی دیگر از خواص تخم شربتی تاثیر آن در پاکسازی کبد است. همانطور که می دانید، منشا جوش صورت در بسیاری از مواقع کبد است. مصرف این دانه آن هم به صورت ناشتا کبد را شستشو می دهد. پس از مدتی نیز شاهد کم شدن میزان جوش ها و بو و طعم بد دهان به خصوص در صبح ها خواهید بود.

آیا مصرف بیش از حد تخم شربتی دردسر ساز خواهد شد؟

به این دلیل که تخم شربتی متشکل از مقدار زیادی فیبر است، احتمال بروز نفخ شکم نیز وجود خواهد داشت. به همین منظور، بهتر است به صورت کنترل شده آن را مصرف کنید و به روده زمان مناسب برای هضم و دفع بدهید.

علاوه بر آن، گفته می شود میزان ویتامین k در این ماده بسیار بالا است. این ویتامین در روند لخته شدن خون به هنگام خونریزی موثر است. به همین دلیل ممکن است با داروهایی چون وارفارین و دیگر داروهای رقیق کننده خون تداخل ایجاد کند.

اگر چه تحقیقات گسترده ای راجع به این دانه ها صورت نگرفته، اما همان میزان کم نیز نشان از تاثیرات مثبت آنها در سلامتی ما دارند. از بهبود سلامت پوست و کاهش بوی بد دهان گرفته تا تامین ویتامین ها و مواد مغذی و موردنیاز، همگی تنها بخش کوچکی از خواص تخم شربتی اند. البته توجه داشته باشید، پیش از گنجاندن آن در برنامه غذایی خود حتما با پزشک مشورت کنید. به خصوص اگر داروی خاصی مصرف می کنید. با این کار از عوارض احتمالی که عموما نادر نیز هستند پیشگیری خواهید کرد

دانه چیا که از خانواده تخم شربتی می باشد نیز خواص فراوانی دارد

میزان پروتئین این دانه بیشتر از پروتئین بسیاری از غلات نظیر گندم، ذرت، برنج، جو دوسر و جو است. همچنین این دانه شامل همه ی آمینو اسیدهای ضروری به ویژه گلوتامیک اسید، آرژنین، فنیل آلانین، لوسین، سرین است.

مقدار فیبر دانه های چیا بسیار بالاتر از میوه هایی نظیر هویج، زیتون، بادام، انجیر خشک، غلات صبحانه و سایر موارد می باشد.

فیبر رژیمی نامحلول چیا قادر به جذب آب تا چندین برابر وزن خود می باشد که به حس سیری و هضم آهسته کمک کرده و منجر به افزایش پایداری سطح قند خون و ترشح پایدار انسولین می گردد.

ارزش دانه چیا اساسا برای روغن آن است. دانه های چیا با توجه به میزان روغنشان، یک منبع غنی از اسید های چرب غیراشباع نظیر امگا ۳ و امگا ۶ هستند. روغن چیا در بین تمامی روغن های گیاهی دارای بالاترین میزان امگا ۳ است که این ویژگی دانه چیا را منحصر به فرد کرده است.

نسبت اسید چرب امگا ۶ به امگا ۳ در روغن چیا حدود ۲۹/۰ درصد می باشد که بطور قابل توجهی پایین تر از بسیاری از روغن های گیاهی نظیر ذرت، کلزا، سویا، آفتابگردان و زیتون است که این امر با کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی مرتبط است.

دانه چیا منبع غنی از مواد معدنی می باشد بطوریکه هر سروینگ سایز این دانه (۲۸ گرم) می تواند به ترتیب ۱۸%، ۳۰%، ۳۰% و ۲۷% از نیاز روزانه ی کلسیم، منگنز، منیزیوم و فسفر را تامین نماید. این دانه فاقد گلوتن است، بنابراین محصولاتی که از این دانه تهیه می شوند، می توانند توسط بیماران مبتلا به سلیاک مصرف شوند.

با توجه به خواص تغذیه ای کم نظیر این دانه، مصرف روزانه ی آن می تواند تا حد زیادی به تامین مقدار مورد نیاز روزانه از ریزمغذی ها و در نتیجه به بهبود سلامت فرد کمک کند.

ارزش غذایی دانه چیا:

چرا دانه چیا مشهور شده است؟ یک دلیل رواج مصرف دانه چیا این است که سرشار از مواد مغذی مختلف است. یک قاشق غذاخوری دانه چیا حاوی

حدود ۶۹ کیلوکالری انرژی و ترکیبات زیر است:

•  ۲ گرم پروتئین

•    ۵ گرم چربی (این دانه فاقد چربی ترانس است)

•    ۶ گرم کربوهیدرات•    ۵ گرم فیبر

•    ۲ میلی‌گرم فسفر (معادل ۱۱ درصد نیاز روزانه یک فرد بزرگسال)

•    ۷ میلی‌گرم کلسیم (معادل ۸ درصد نیاز روزانه یک فرد بزرگسال)

•    ۸ میلی‌گرم پتاسیم (معادل ۱ درصد نیاز روزانه یک فرد بزرگسال)

•    ۲ میلی‌گرم ویتامین C (معادل ۱ درصد نیاز روزانه یک فرد بزرگسال)

•    ۱ میلی‌گرم ویتامین E (معادل ۱ درصد نیاز روزانه یک فرد بزرگسال)گاهی اوقات دانه چیا با تخم شربتی و بذر ریحان اشتباه گرفته می‌شود. این در حالی است که هر ۳ این مواد با یکدیگر متفاوت بوده و دارای خواص جداگانه‌ای هستند.

https://www.springer.com/journal/12553

دسته بندی وبلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
Open chat
سلام من درخدمتتون هستم .
سوالی در مورد محصولات دارید بپرسید؟