وارد شوید ثبت نام

آلو خشک و انواع آن0

بازدید: 401 بازدید
f261bd09f811f18285b67a84019d8fb4

آلو بخارا و انواع آن


آلو جزو بهترین خوراکی ها در جهان به شمار می‌رود. برای انواع آلو ها دسته بندی های متفاوتی در نظر گرفته شده، اما دو گروه اصلی آنها با نام های آلوهای ژاپنی و آلوهای اروپایی شناخته می شوند. تفاوت آنها تنها در رنگ و شکلشان است.

آلوهای ژاپنی نسبتا گرد هستند و شامل آلوی قرمز، آلوی سیاه و آلوی زرد می شوند. اما آلوهای اروپایی از شکل کشیده تری برخوردارند و گاهی اوقات به عنوان آلوی تازه هم  شناخته می شوند. آلوچه ها نیز از خانواده آلوهای بومی اروپا و آسیا هستند. به طور کلی حدود ۲۰۰۰ نوع درخت آلو در سراسر جهان می روید.

در ایران هم انواع آلوهای مختلفی وجود دارد. طعم این میوه ها از ترش تا شیرین متغیر بوده و به رنگ‌های زرد، سبز، قرمز، قهوه ای، سیاه و ارغوانی یافت می شوند.

هر کدام از انواع آلو و آلوچه دارای ترکیبات مناسبی برای سلامتی هستند و از انواع ویتامین ها نظیر ویتامین A و C برخوردارند. از این میوه های ترش و شیرین و خوشمزه در ترکیب بسیاری از غذاها نظیر مرغ، خورش، رب، مربا و … به عنوان چاشنی استفاده می شود.

آلو خشک آفتابی که به صورت کاملاً آفتابی و یا توسط دستگاه های خشک کن صنعتی تهیه می شود، با انواع آلو تیزابی تفاوت داشته و معمولاً گرانتر است. بهترین انواع آلو آفتابی که به شما پیشنهاد می کنیم آلو بخارا آفتابی ، آلو طرقبه آفتابی و آلو بیرجندی آفتابی است.

f261bd09f811f18285b67a84019d8fb4 1

درخت آلو

آلو خشک آفتابی از میوه آلو درست می‌شود. آلو در ایران ۴ گونه گیاه درختی یا درختچه‌ای خودرو دارد که به صورت کشاورزی هم کاشته می‌شود. گروه‌های زیادی از سایر مناطق جهان به ایران وارد شده که به صورت زینتی کاشته گردیده‌اند و میوه آن‌ها قابل خوردن نیست. آلو، یک میوه تک‌هسته‌ای که از لحاظ رنگ، شکل و اندازه دارای گونه‌های متفاوتی است، می باشد.

آلو ارزش غذایی  فراوانی دارد. این میوه را هم به صورت خام می‌توان خورد و هم درون انواع خوراکی ها و غذاهای ایرانی از آن استفاده کرد. میوه آلو چه به صورت تازه و چه به صورت خشک شده ارزش غذایی و خواص درمانی زیادی دارد.

آلو خشک آفتابی سرشار از مواد معدنی مانند فسفر، منگنز، منیزیم، مس و پتاسیم است. این ماده غذایی همچنین دارای روی ، آهن و مقدار کمی کلسیم است. آلو خشک آفتابی سرشار از ویتامین A, K و ویتامین C است. همچنین دارای مقادیر فراوانی از نیاسین، ریبوفلاوین و تیامین است. چربی آن کم است .

هسته آلو خشک آفتابی

هسته آلو خشک برای سلامتی مقداری خطر دارد؛ به ویژه وقتی برای تهیه آلوچه و لواشک از آن استفاده می‌شود، ممکن است هسته آن در ماده غذایی وارد شده و حالت سمی ایجاد کند. هسته آلو دارای موادی است که در بدن به مواد سمی و خطرناکی تبدیل می‌شود.

البته بدن انسان مقادیر اندکی از این سم را می‌تواند پاکسازی کند، مثلا زمانی که بچه ها یک هسته آلو خشک آفتابی را قورت می‌دهند، خطری آنان را تهدید نمی‌کند. اما مقادیر فراوان آن خطرناک است و بدن توانایی از بین بردن آن را ندارد. مخصوصاً در کودکان بسیار مواظب باشید که هستهٔ این میوه را در دهانشان نگه ندارند.

ارزش غذایی آلو خشک آفتابی

این ماده خوراکی سرشار از ویتامین های مفید برای بدن انسان است. از جمله این ویتامین ها می‌توان به ویتامین های A K C اشاره کرد و این ویتامین ها به ویژه برای خانم های باردار بسیار مناسب هستند.

نحوه خشک کردن آلو خشک آفتابی

آلو را به دو روش آفتابی و دودی خشک می کنند. روش اول که روش سنتی هم هست روش آفتابی نام دارد.  در این روش آلو را پس از پوست کندن جلوی آفتاب قرار می دهند تا خشک شود. در این روش هیچ گونه مواد شیمیایی، به آلوها اضافه نمی کنند مگر اندکی نمک. رنگ این نوع آلو تیره و کدر است.

 از این آلو در ایران برای طعم دار کردن غذاهای مختلف استفاده می شود. آلو خشک آفتابی به دلیل استفاده نکردن از مواد شیمیایی ممکن است زودتر در معرض هجوم کرمها و حشرات قرار بگیرد پس بهتر است از آنها در جای خنک نگهداری کنید.

روش دیگری که برای خشک کردن آلوها استفاده می‌گردد، روش دودی کردن آلوها است.  این روش شبیه روش آفتابی است با این تفاوت که در هنگام پوست کندن آلو و زمانی که هنوز خیس است، آلوها را در یک محفظه بسته قرار می دهند و با پخش گوگرد در داخل محفظه، به آن دود می دهند. دود حاصل شده بر روی آلوها نشسته و باعث خوشرنگ و شفاف شدن آنها می شود.

دود بوجود آمده، محصول را از گزند کرمها و حشرات محافظت می کند. این نوع آلو، بازار پسند بوده و برای صادرات مناسب است. البته آلوهای دودی در بازارهای ایران نیز به فروش می رسند.

درباره مصرف آلو هایی که به روش دودی کردن خشک شده‌اند باید توجه کنید که پیش از مصرف باید کاملاً با آب گرم شسته شوند. چون روی آلوها اندکی گوگرد باقی مانده است و ممکن است که با خوردن آلو ها بدون شستشو، گوگرد وارد بدن شود. 

آلو بخارا

یکی دیگر از انواع آلو آفتابی، آلو بخارا است که از خشک کردن آلوی قطره طلا با گوجه سبز در آفتاب به دست می‌آید. آلو خشک یا آلو بخارا  طعم شیرینی دارد. آلو خشک دارای مزایای سلامت بسیاری است اگر چه باید برخی از عوارض جانبی آنها شناخته شود.

 آلو خشک بخارا حاوی میزان قابل توجهی مواد معدنی( آهن، منیزیم، پتاسیم) و ویتامین های E ،C و پیش ساز ویتامین A است که از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و مانع از تخریب آن ها می شوند. این امر به جلوگیری از سرطان های گوناگون کمک می‌کند و در واقع آلو بخارا دشمن سرطان است.

خواص و فواید آلو خشک سیاه و آلو بخارا برای بدن بسیار زیاد است و ما در این گفتار تلاش می‌کنیم تا بعضی از این خاصیت ها را برای شما بازگو کنیم. 

مزایای سلامتی آلو بخارا

آلو بخارا از جمله خوراکی های فوق العاده مغذی ،سرشار از ویتامین ها ،آنتی اکسیدان ها و فیبر است که خواص و فواید بسیاری دارد. خواصی از قبیل  سلامت قلب ، سلامت گوارش، جلوگیری و یا کاهش التهاب و کاهش وزن میباشد ؛شما میتوانید آلو بخارا را به عنوان یک میان وعده مغذی به تنهایی یا در سالاد ها یا حتی ترکیب با مخلوط های دیگر استفاده کنید. 

خواص پزشکی آلو خشک آفتابی 

آلو خشک آفتابی در پزشکی سنتی ایران جایگاه بالایی دارد و از این خوراکی برای درمان بسیاری از بیماریها استفاده می شود. البته باید توجه داشته باشید که از مصرف خودسرانه هر گونه داروی گیاهی و یا شیمیایی جداً خودداری نمایید و پیش از مصرف این داروها با پزشک معالج خود مشورت های لازم را انجام دهید.

توجه کنید که مطالبی که در این گفتار آمده است تنها جنبه اطلاع رسانی دارد و منبع خوبی برای این است که خوانندگان اطلاعات خود را درباره آلو خشک آفتابی بیشتر کنند و از خواص آن اطلاعات بیشتری به دست بیاورند. اکنون به برخی از این خواص دارویی اشاره می‌کنیم. 

کاهش وزن با آلو خشک 

آلو بخارا برای گوارش بسیار مفید است و باعث بهتر شدن عمل گوارش می‌شود. در یک مطالعه توسط کارشناسان امور تغذیه انجام شده نشان داده شده است که در مورد افرادی که اضافه وزن دارند و از این میوه استفاده کرده اند، در یک دوره کوتاه مدت با مصرف این آلو ۲ کیلو وزن کم کرده اند.

به این ترتیب نتیجه گیری شده است که آلو بخارا منبع خوبی برای انرژی است اما هضم آن زمان زیادی طول می‌کشد و فرد مدت طولانی احساس پر بودن می نماید. می‌توان گفت آلو بخارا نیز یک منبع آلی از فیبر محلول است که به از دست دادن وزن و یا جلوگیری از افزایش وزن کمک میکند. پس کسانی ‌که اضافه وزن دارند می‌توانند با آلو خشک وزن کم کنند.

باز این جا لازم است که گفته شود از مصرف خودسرانه و بیش از حد آلو خشک آفتابی پرهیز کنید، زیرا آلو خشک آفتابی و یا هر خوراکی دیگری اگر بیش از حد مصرف شود نه تنها سودی برای شما نخواهد داشت بلکه برای بدن شما مضر هم می‌شود.

IMG 20181119 222012 827 e1542656462691 300x289 2


آلو بخارا برای دستگاه گوارش یکی از بهترین خوراکی ها به شمار می‌رود. طبق تحقیقات انجام شده توسط کارشناسان امور تغذیه ثابت شده است که آلو خشک یا بخارا برای افرادی که از یبوست و سوء هاضمه رنج می‌برند و یا قدرت هضم غذای آنها کم است، یک ملین طبیعی است و عمل دفع این افراد را آسان می‌کند.

آلو زمان جابه جایی مواد را در روده بزرگ کاهش می‌دهد. ویژگی دیگر آلو بخارا این است که رشد باکتری های مفید در روده بزرگ را که به هضم کمک می‌کنند  افزایش می‌دهد.این خوراکی خوشمزه سرشار از انرژی است و به هضم غذا هم کمک می کند.

آلو خشک آفتابی برای درمان بیماری های دیگری مانند هپاتیت و مشکلات کبدی هم بسیار مناسب است.  آلو ها غنی از فیبر هستند . این مسئله باعث می‌شود که در درمان اختلالات کبدی بسیار مفید باشند.

کارشناسان امور تغذیه در یک آزمایش بسیار جالب به تعدادی از افراد که سطح آنزیم های کبدی آنها به دلیل سلول های آسیب دیده کبد افزایش پیدا کرده بود و از این مسئله رنج می‌بردند، سه عدد آلو بخارا را همراه با دویست و پنجاه میلی لیتر آب در طول شب داده اند تا بخورند. کارشناسان پس از هشت هفته دریافته‌اند که میزان بیلی روبین و ترانس آمیناز آنها به شدت کاهش پیدا کرده بود که برای بیماران کبدی مفید است.
معمولاً با بالا رفتن سن،  انسان دچار بیماری های مختلفی می شود.   از آن جمله می‌توان به پوکی استخوان  اشاره کرد.  پوکی استخوان به دلیل کم شدن  تراکم استخوان  به وجود می آید.  آلوی آفتابی در جلوگیری از پوکی استخوان و بهبود تراکم استخوان ها موثر است. آنها منابع مهمی از عنصر بور هستند که به افزایش تراکم استخوان کمک می‌کند.

اگر کسی روزانه حداقل یک عدد آلو خشک آفتابی مصرف کند، برای نگهداشتن استخوان هایش به مدت طولانی کافی است. مطالعات کارشناسان امور تغذیه در این زمینه نشاندهنده آن است که رژیم غذایی آلو خشک ، به تنهایی به عنوان یک گزینه درمان جایگزین برای افراد مبتلا به پوکی استخوان کار می‌کند. البته کسانی که دچار بیماری پوکی استخوان هستند بهتر است برای درمان آن با پزشک معالج خود مشورت های لازم را انجام دهند.

تاثیر آلو بر سلامت قلب

قلب یکی از  مهمترین  ارگان های بدن  به شمار می رود  و باید برای سلامت آن  تلاش بیشتری  انجام داد.  مصرف آلو خشک آفتابی  برای سلامت قلب  بسیار مفید است  و مصرف  آن  به عملکرد بهتر قلب  کمک می کند.

به علت وجود فیتو کمیکال در آلو آفتابی، این خوراکی به عنوان انتی اکسیدان های عالی عمل می‌کند که برای پیشگیری از بیماری های قلبی با تخریب شریان ها به دلیل اکسیداسیون پلاک کمک میکند.

همچنین به دلیل غنی بودن از فیبر نیز برای جلوگیری از بیماری های قلبی نیز مفید است. دانشمندان و کارشناسان امور تغذیه بر این باورند که افرادی که منابع قوی از فیبر را مصرف می‌کنند دوازده درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی کاهش می‌یابد. پس شما می‌توانید قلبی سالم با مصرف آلو آفتابی داشته باشید. 

آلو خشک آفتابی برای کاهش کلسترول مناسب است. به این صورت که فیبر موجود در آلو، اسیدهای صفراوی را درگیر و به دفع آنها کمک می‌کند و به منظور حذف اسیدهای صفراوی، کبد با سنتز کردن اسیدهای صفراوی جدید، با کمک کلستروا خارج شده از جریان خون آن را بالا می برد. این کار به میزان قابل توجهی کلسترول را کاهش می‌دهد.

دیابت در زندگی  امروزی  بسیار شایع  شده است  و بسیاری از افراد  به دلیل تحرک کم  و شیوه تغذیه نامناسب  به این بیماری  خطرناک  دچار شده اند. یکی دیگر از فواید آلو آفتابی بخارا تاثیر آن برای مقابله با دیابت است.

 آلو آفتابی دارای گلوکز بسیار پایینی است ،بنابر این خوردن آن می‌تواند میزان قند خون را کنترل کند و خطر ابتلا به دیابت نوع دو که خطرناک تر است را کاهش دهد. خوردن آلو بلافاصله بعد از خوردن غذا ،ترشح گلوگز در خون را کنترل می‌نماید بنابر این توصیه می‌شود بیماران دیابتی، پس از مشورت با پزشک معالج خود، حتما آلو را در رژیم غذایی یشان قرار دهند.

فشار خون مسئله روز جامعه مدرن است. آلوی آفتابی می تواند برای تنظیم فشار خون بسیار مفید باشد. آلو آفتابی یکی از منابع غنی از پتاسیم است. آزمایش های بسیاری توسط دانشمندان انجام شده که تاثیر پتاسیم در کاهش فشار خون را نشان داده است.  با توجه به میزان کم سدیم، مصرف متعادل آلو خشک آفتابی در کنترل فشار خون موثر است. 

جلوگیری از پیری یکی از آرزوهای  بزرگ بشر است  که برای  به دست آوردن آن هزینه های بسیار زیادی  می‌کند. کرم های مختلف  و مواد  گوناگون  برای  زیباتر شدن  و جوان تر شدن پوست  تاکنون ساخته شده است. جالب است بدانید که مصرف آلوی آفتابی از پیری پوست جلوگیری می کند. 

آلو خشک آفتابی را می توان هم به صورت خام و هم درون غذا های مختلف مصرف کرد تا هم از مزایای آن استفاده شود و هم اینکه طعم و مزه غذا تغییر پیدا کند.

عوارض و اثرات جانبی

آلوی آفتابی هم مانند دیگر مواد غذایی دارای خوبی ها و بدی هایی است. مسلما استفاده بیش از حد از هر ماده خوراکی میتواند نتیجه برعکس داشته باشد و به جای این که به بهبود عملکرد سیستم بدن کمک کند ضررهایی را متوجه انسان ‌سازد. به همین ترتیب مصرف زیاد آلو خشک هم می‌تواند عوارض جانبی را به دنبال داشته باشد. 

یکی از این عوارض که در اثر مصرف زیاد آلو به وجود می آید اسهال میباشد. عدم تحمل فروکتوز در رژیم غذایی، ممکن است به گرفتگی شکم همراه با اسهال منجر شود. چون این عنصر در آلو خشک آفتابی بسیار زیاد است مصرف بیش از حد آن ممکن است به اسهال منجر شود و حتی کسانی که تحمل فروکتوز در رژیم غذایی خود را دارند هم ممکن است که دچار اسهال شوند. 

پیشتر گفته شد که مصرف آلو در لاغری و تنظیم وزن بدن موثر است. اما به دلیل این که آلو آفتابی مقدار کالری زیادی دارد، اگر بیش از اندازه مصرف شود ممکن است به چربی تبدیل گردد که این خود باعث چاقی در فرد مصرف کننده می‌شود. 

مشخصات ظاهری آلو بخارا 

  1. شکل آلو بخارای مرغوب کاملا گرد است.
  2. رنگ این محصول زرد نباتی است و توجه داشته باشید که سبز یا سیاه نباشد.
  3. تقویت دستگاه ایمنی بدن
  4. بهبود سلامت دستگاه گوارش
  5. ضد پیری
  6. کمک به کاهش وزن
  7. بهبود سلامت بینایی
  8. کمک به درمان شوره های کف سر
  9. بهبود و درمان سرماخوردگی
  10. محافظت از پوست در برابر اشعه آفتاب
  11. تنظیم سطح کلسترول
  12. بهبود آکنه
  13. جلوگیری از ریزش مو
  14. جوانسازی پوست
  15. کمک به جذب آهن
  16. پیشگیری از دیابت
  17. پیشگیری از سرطان
  18. طعم آن ملس و بدون بو بوده و در صورتی که حالت ترشیدگی داشته باشد بهتر است از خرید آلو بخارا صرف نظر نمایید.
  19. نحوه خشک کردن آلو بخارا
 برای خرید آلو خشک آفتابی بر روی لینک زیر کلیک کنید



کارشناسان با توجه به پژوهش هایی که تا کنون انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که آلو آفتابی باعث ایجاد گاز روده و نفخ می‌شود. یکی دیگر از عوارض مصرف بیش از اندازه آلو آفتابی بخارا بالا بردن میزان قند خون است. آلو خشک حاوی کربو هیدرات های پیچیده و قندهایی است که به طور کامل در دستگاه گوارش شکسته نمی‌شوند.

وقتی که این قندها به روده بزرگ می‌رسند باکتری ها شروع به تغذیه از این کربوهیدرات ها می‌کنند و این باکتری باعث ایجاد قند خون میشود.این میوه ها حاوی مقدار زیادی فیبر محلول هستند. به این معنی که تاثیر زیادی در قند خون دارند.

https://www.instagram.com/Mrzaffron/

دسته بندی دسته بندی نشده مقالات وبلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت
Open chat
سلام من درخدمتتون هستم .
سوالی در مورد محصولات دارید بپرسید؟